『論語』と現代中国 or “Lun Yu” and modern China

最近の報道によると、中国では習近平指導部による腐敗対策やマナー対策が、司法権を使って、強力に進んでいるようです。これらの問題では、司法権の利用が必要な時と場合はあるでしょうが、根本はやはり精神改革です。精神改革に関する中国政府の政策内容や実施の様子は、私には分かりませんが、現在『論語』を研究している立場から言えば、『論語』の活用が必要だろう、と思います。

 中国の歴史を見ると、『論語』或いは儒教が重視されるのは、権力闘争の期間ではなく、その勝利者が安定的支配を目指した期間のように見えます。日本の明治時代初期にも、西郷隆盛儒教主義と大久保利通天皇イデオロギーとの対立があり、儒教的な政治路線は敗退しました。しかしその期間にも、政治以外の分野では儒教的精神は広く働き、近代社会の建設に役立っています。現在の中国からは、儒教或いは『論語』に関する情報が全くと言っていいほど伝わってきません。現在の中国に精神改革が必要とすれば、やはり儒教或いは『論語』が必要でしょう。

 

According to the recent reports, anti-corruption and manners measures by Xi Jinping regime in China seem to be strongly advanced, useing the jurisdiction . For these issues, there may be times when jurisdiction is necessary, but the fundamental measure is still mental reform. I don't know what the Chinese government's policy regarding mental reform is and how it is implemented, but I think it would be necessary to use “Lun Yu” ,from my standpoint of researcher of  “Lun Yu”.

Looking at the history of China, “Lun Yu” or Confucianism is emphasized not during the period of power struggle, but during the period when the winners aimed for stable control. In the early Meiji era of Japan, there was a conflict between Saigo Takamori's Confucianism and ohkubo Toshimichi's Emperor system ideology, and the Confucianism was defeated. However, even during that era, the Confucian spirit worked widely in fields other than politics and helped building a modern society. The information about Confucianism or “Lun Yu” is not transmitted from China at all. If there is a need for mental reform in China today, Confucianism or “Lun Yu” will be necessary.