論語研究

 

論語研究がようやく一段落しそうです。

今まで何回か一段落した、と思いながら、

実際には、そうではありませんでした。

今回は、本物です。

 ・2022・4・18

 

 

アマゾン・KDPで出版しました。書名は次の通りです。

  「論語」・「中庸」の編集思想ー秘密の研究集団の目的は何か?ー

    出版日 2022・8・吉日

 

著述態度について

以前、私が3番目に出版した著書『中国の古代文化』で、自分の著述態度はヘーゲルマルクスとは違うと書きました。その時はそれ以上の説明をしていませんが、実は私の著述態度は、2番目の著書『新しい哲学は和歌を通して』で書いた武士道の中にあります。すなわち「独立自信」(佐藤一斉)、「(まっすな心は)取締役人だ」(山本常朝)「(道徳・仁義の)心を証人とする」(山鹿素行)等です。つまり私は自分自身の心を読者に見立てて、その読者の批判に耐えるように著述したのです。武士道における「心」は、実は、儒教特に『論語』における「誠」を起源にしており、「誠」はすでに奈良時代の皇室文書『続日本紀』に「清く・正しく・美しく」という言葉で使われています。『続日本紀』には、この言葉の起源その他の関係についての説明はありません。又それを説明した学説はについても、私自身は見聞きしたことはありません。しかし私の4番目の著書『「論語」・「中庸」の編集思想』では、この起源・関係について詳述しています。

論語』が述べるように、人は誰でも自分の中に「誠」の心を根源的なものとしてもっていますが、その働きはさまざまであり、しかもその働きに際しては、同時に持っているそのほかのさまざまの心の影響を受けます。「誠」の心はさまざまの対象(意識内容)に対して認識・評価・指示等の働きをしますが、この働きが「清く・正しく・美しく」なるためには、心全体がそれに対応した調和を保つことが必要です。科学の分野では、「誠」は第一に正しい認識として働きますが、正しい認識には間違いへの批判を含みます。したがって誠の心には批判力があり、その力が正しく働くためにいわゆる科学的態度が求められています。もちろん自分の批判力を正しく働かせる態度は、科学の分野だけではなく、あらゆる分野で見ることができます。例えば実績を残したプロ野球の監督たちが引退後に書いた著書を数冊見ましたが、いずれも他人の意見ではなく自分自身の認識力或いは批判力を最大限に重視する内容でした。その結果が正しく・美しいものであれば、それは誠の心がそのように働いた、ということです。

 

論語』では、人間の心の核心である「誠」が、正しく働くための諸条件が詳述されています。人間が「誠」の心で行動しても、結果がいつも望ましいわけではない。政治的分野で深刻な挫折を経験した形跡が、『論語』には数か所あります。それに応じて、『論語』は「誠」の理論を深め発展させています。しかし『論語』編集者たちは最後まで、その究極目的を達成できなかった。それは『論語』の理論的限界を意味しますが、しかし挫折を乗り越える営みによって得た理論的功績は実に驚くべきものです。それらの功績のほとんどは今まで隠されていましたが、わずかに知られた理論的功績が、中国社会の文化的レベルを引き上げてきました。日本における『論語』の影響力も、また世界史における儒教圏の文化的貢献も周知のとおりです。2023・9・30

 

 

 

 

 

I previously wrote in my third book, ``China's Ancient Culture,'' that my  policy of writing different from that of Hegel or Marx. Although I did not give any further explanation at the time, my writing policy was actually based on Bushido, which I wrote about in my second book, ``New Philosophy Through Waka'' .

In other words, ``self-confidence in independence'' (Issei Sato), ``(a true heart) is a director'' (Tsunetomo Yamamoto), and ``the heart (of morality and humanity) is a witness'' (Sokou Yamaga). In other words, I thought of myself as the reader, and wrote in a way that would withstand the criticism of that reader. The word ``heart'' in here Bushido actually originates from ``sincerity'' in Confucianism, especially in the Analects of Confucius, and ``sincerity'' was already mentioned in the Nara period imperial document ``Shoku Nihongi'' as a word that means ``pure, just, and beautiful.'' It is used. "Shoku Nihongi" does not explain the origin or other relationships of this word. Also, I have never seen or heard of any theories that explain this. However, in my fourth book, ``Editorial Thought on the Analects of the Analects and the Mean'', I elaborate on this origin and relationship.

As the Analects states, everyone has a heart of ``sincerity'' within themselves as a fundamental thing, but its functions are diverse, and what's more, when it comes to its functions, it is influenced by a variety of minds.    The mind of "sincerity" functions to recognize, evaluate, and instruct various objects (contents of consciousness), but in order for this function to become "pure, correct, and beautiful," the whole mind must respond to it. It is necessary to maintain harmony. In the field of science, "sincerity" primarily functions as correct perception, but correct perception also includes criticism of mistakes. Therefore,  "sincerity" has a  power of the politics, and in order for that power to work properly, a so-called scientific attitude is required. Of course, the attitude of using one's critical skills correctly can be seen not only in the field of science, but in all fields. For example, I saw several books written by successful professional baseball managers after their retirement, and all of them emphasized their own cognitive and critical abilities as much as possible, rather than the opinions of others. If the result is correct and beautiful, it means that Makoto's heart worked in that way.

 

The Analects of Confucius details the conditions for sincerity, which is the core of the human heart, to function properly. Even if people act with sincerity, the results are not always desirable. There are several places in the Analects that show signs of serious setbacks in the political field. According to the setbacks, the Analects had deepened and developed the theory of sincerity. However, the editors of the Analects were unable to achieve their ultimate goal. This represents a theoretical limit to the Analects, but the theoretical achievements achieved by overcoming their setbacks so far  are truly astonishing. Most of these achievements have been hidden until now, but even  the few known theoretical achievements have raised the cultural level of Chinese society. The influence of Analects in Japan and the cultural contribution of so called Confucian districts to world history are well known.   2023・9・30