文化人か落ちこぼれか   a man of culture or a drop-out ?

 以前バスに乗っていた時、数人の幼稚園児が、お互いの家の部屋数を話題にしていました。2DKが標準らしく、それ以下だと評価が下がるようです。一人が私にも聞くので、2DKだと答えると、納得した様子でした。その頃の私は、実際は2Kでした。その後小学生の姪が私に、おじさんはお給料いくらもらっているの、と聞いてきました。私は、人間はお金で比べてはだめだよ、という話をしようと思いましたが、そのうち話す機会もあるだろうと思い、黙ったままでいました。恐らくその娘は私への自分の評価が正しい、とその時確信したでしょう。私の中学1年の時には、保護者の名簿の肩書で評価した記憶があります。社長が一番偉い、というのが当時の私の認識でした。

 今思えば、子供の頃の評価方法は、いわゆる外形標準方式です。高校生になると、別の評価基準があることを知るのですが、あいにく大学を出ても外形標準でしか見ない人たちがいます。私は、その人たちには文化がない、と思っていますが、その人たちにとっては、私はただの落ちこぼれでしょう。

 

 When I was on a bus before, several kindergarteners were talking about the number of rooms in each other's house. 2DK seems to be standard, and if it is less than that, the evaluation seems to drop. One kindergarten asked me, and when I answered that my house was 2DK, he seemed convinced. At that time, mine was actually 2K.

After then my niece who was a schoolchild of elementary school asked me, "Uncle, how much is your salary?"

I thought to say "Humans should not be compared by money", but also I thought I'd have the opportunity to talk about it someday. So I stayed silent. Perhaps the niece would have convinced that her evaluation to me was correct. In my first year of junior high school, I remember evaluating parents of students on the list title. At that time, I thought that the “president” was the greatest.

 In retrospect, the evaluation method in childhood is the so-called pro forma standard method. High school students know that there are another evaluation standards, but unfortunately even many people who graduate from university only evaluate using the external standards. I think they don't have a "culture", but for them I'm just a drop-out.